X
קבל הצעת מחיר

נינה בלוג

לא עבר צנזורה

הצצה לבתי הקברות של הפרסומות שלא עברו צנזורה, ועל הרוצח הסדרתי הארט דירקטור.

כשהארט דירקטור מתחיל בלי להודיע… 

"בתי הקברות מלאים פרסומות שלא עברו צנזורה"  לחש לאוזנו של הקופירייטר  הארט דירקטור תוך שהוא מסדר בתנועות של איום את צווארון חולצתו של הקופירייטר המבוהל ומניח "בריף" על שולחנו הטחוב והעמוס של הקופירייטר .

 

ואכן קופירייטר זה ראה בימיו הרבה פרסומות שלא עברו צנזורה , במיוחד את שלו ,הוא נזכר איך בתחילת עבודתו היה מסתער על כל בריף עם סכין בין השיניים ולהבה בעיניים , תוך שהוא בודה ממוחו הקודח את העלילות הכי מוטרפות, ומצחיקות לתסריטים שעליהם חשב באמבטיה ונכווה מהמים הרותחים שרץ לכתוב את העלילות בפנקסו המרוט, את חידודי הלשון שניפק, ואפילו לחברו השנון ביותר לקח קצת זמן להבין את הבדיחות המחוכמות  , ואת הרעיונות המוצלחים ביותר לקמפיינים שלא נראו אפילו במשרדי הפרסום המובילים בעולם.  כן , כל הרעיונות שלו הפכו לקורבן תמים במשרדו של ארט דירקטור זה . "למה אתה רוצח לי את הרעיונות?!?" שאל יום אחד את אותו אשמדאי ועיניו נוגות "זה לא יעבור אצל הלקוח" הוא ענה והעניק לו את חפירה.

 

לכל רצח צריך מניע 

 

אז מה המניע של הארט דירקטור חסר הרחמים לחסל את הרעיונות שאנחנו הקופירייטרים מתאהבים בהם כל כך שאנחנו רוצים לעשות איתם ילדים , ואם לא נצליח אז נאמץ , ואם לא יאשרו לנו לאמץ ,פשוט נשלים עם העובדה ונזדקן עם הרעיונות שלנו באהבה ובשלווה עם שני כלבים שלושה חתולים ואוגר.

הארט דירקטור חייב להיות קשוב לצורכי הלקוח, לדוגמא , אם נבנה אתר אינטרנט ללקוח בעל  חנות לצעצועים ילדים, מן הסתם לא ילוו את הקמפיין תמונות של נעצים , מסמרים ושקעי חשמל בתור רקע…אנו נשדר קמפיין רך ונשים דגש על בטיחות.

נכון הקופירייטר צריך להגיש רעיונות שונים וייחודיים , אך בד ובד  מותאם לצורכי הלקוח ולטון שהוא מכתיב .

 

"קופירייטר טוב הוא כזה שחושב על המובן מאיליו ועושה את ההפך"

 

אפשר לפעול לפי עקרון זה, אבל רק אם אתה גאון .עשה מבחן איי קיו (התוצאה צריכה להיות מעל 12 ), עבור פסיכומטרי ביותר מ 750, ונסה לבצע ניתוח מוח בלי להרוג את המטופל.

 

הצלחת? קיבלת א' להתחיל  לחשוב מחוץ לקופסא .קמפיינים נועזים ביותר מתאימים ללקוח נועז , בדוק מי הלקוח שלך, אם הוא מספר על אב סבו שהקים את המפעל ורוחו עדיין מבקרת אותו בלילה וטופחת לו על השכם תוך מתן שבחים על איך שהצליח לשמור על העסק שלו צנוע ומכובד , התאם את עצמך למצב . שמור על טון מאופק ומכובד ודבר בלשון גבוהה וברורה.אם הלקוח נותן לך "יד חופשית" ומזכיר את המילים "מיוחד" "מוחץ" "דקה -דנטי" ו"מטריף" יותר משמונה פעמים בדקה, דע שיכול להיות שהוא יזרום איתך בנועזות .

 

אם זכור לכם מותג בשם esc מבית פלא פון , לשכחנים שבינינו (או לכאלה שיש להם חיים ) אזכיר : פלא פון שיווקו מכשיר נייד שקהל היעד שלו היה צעירים עם דגש על מתבגרים פרועים ופוחזים . כמו קהל היעד כך היה גם הקמפיין , משרד הפרסום ליהק לפרסומות ההזויות: דמויות דוחות, יצירי כלאיים, ויצורי תופת שונים ומשונים שכיכבו 20 שניות על המסך בוואלסים מוזרים עם סבתות פולניות. סרטונים אלו יצרו קמפיין פרוע, אוונגרדי, סוחף מוזר, ולעיתים גם מעוות, שכן עבר צנזורה והתקבל בברכה אצל הלקוח. והכי חשוב : משך תשומת לב רבה ו"איי גיוועלדים" למיניהם. לעומת זאת אני למדתי על בשרי שלכתוב "לא כל הצרפתיות מסריחות " במודעה לפג'ו 306 זה מקורי ונועז, אבל המון זועם של צרפתים עם קלשונים ליד החלון זה לא כיף ומפריע לישון.

 

אם אין גופה אין רצח:

 

המסע האחרון שלי בבית קברות מסוג זה היה בתערוכה באחד ממשרדי הפרסום הגדולים בארץ . במסגרת לימודיי הקופירייטינג שלי נלקחנו לתערוכה זאת שהייתה דווקא רעיון של אחד מהארט דירקטורים של המשרד , הנ"ל ביקש מכל העובדים במשרד הפרסום הנחשק לחשוב על מודעות פרסום  מעניינות שקושרות ללקוחות קיימים של אותו משרד , וכך ישבו המנכ"ל, הקופירייטרים, המזכירות , מנהלי יחסי הציבור , המנקים והשליחים וכתבו פרסומות .

 

לצידם כיכבו פרסומות שלא עברו צנזורה או לא אושרו ע"י לקוחות , וזה חברים, היה פרסום במיטבו! חוד החנית , גאונות קישטה את קירות המשרד בגדלים של 50 על 70 , כישרון שהיה גורם לכל הקופירייטרים לדבר עם המנקה כדי לקלוט שמץ מהגאונות של החבר'ה האלה …אבל הם לעולם לא יעשו זאת , לאחר חודש הגיע המנכ"ל ואמר למנקה להוריד את כל המודעות ולאספנם במחסן. עם הזמן הם דהו ונשלחו למחזור נייר , כי עכשיו המשרד פרסום הזה הוא אקולוגי , וכן, כל הקורבנות התפוגגו ללא זכר.

 

תוצאות המז"פ : הלקוח לא תמיד צודק,לא תמיד זורם ,אבל הוא תמיד המפרנס.

 

אז אחרי הכול , מדובר בסה"כ ברעיונות חדים שלא היו "כוס התה" של הלקוחות או הממשלה.

לכן אנו ככותבים, קופירייטרים, וארט דירקטורים ניקח את הכול בפרופורציה חיוך ואפילו לחיצת יד . כי בלי הלקוחות כל הרעיונות שלנו היו נשארים במקלחת….