X
קבל הצעת מחיר

נינה בלוג

שיווק ופרסום – שתיקה רועמת

על היופי שבפשטות, הקיצוניות שבאוונגרד והבולטות של הגרוטסקיות – איך לפרסם את העסק שלך בלי לצעוק .

משרד הפרסום הראשון בו עבדתי היה פשוט קרקס, בניהולו של בוס אחד שניסה לעשות הכל –  להיות תקציבאי, קופרייטר, מנהל קראייטיב, מעצב ומאלף אריות…הדבר עלה לו ביוקר ובעצבים.

שני העובדים הנוספים שלו ואנכי חיינו בשררה תמידית, תחת קפריזות תכופות, שהגיעו בעיקר בשעות הבוקר. מנהל הקרקס נהג למחזר באוזנינו את נאומו חוצב הלהבות אודות שלושת הלקוחות החשובים שלו, וכמעט תמיד קינח בציטוט הסלוגן של המשרד אשר המתנוסס על שלט הכניסה בצבעים עזים של ירוק כתום וורוד: "אם זה לא בולט זה לא משרד הפרסום שלי!"ולמה בכלל בחרתי לפתוח באנקדוטה זאת על נמרים , שימפנזים וצבעים עזים ?אולי כי לדעתי אחת הטעויות שלו הייתה הרצון העז לבלוט , לגדול ולצעוק, ובין בעיטה לבעיטה בכיסאות המשרד החבולים, הכניס לעצמו אותו בוס גול עצמי, בכך שהתפרסם כמשרד פרסום המוני, מצועצע ונטול אלגנטיות.

שלא תבינו לא נכון, האינסטינקט להתבלט דרך צבע, רעש וכמות הוא טבעי ואפילו נכון, אבל כשכל שאר המפרסמים בוחרים בדרך זאת, כדאי לחשוב על  איך לבדל עצמך מכל השאר

מה באמת מושך את העין הכה מורגלת ומשועממת שלנו ?

צבעוניות? כן, אך במידה. יש להשתדל לא להשתמש בצבעוניות רבה מידי. הדבר מציק לעין הקורא ומשדר תחושה עממית

טקסט? כן, אך שיהיה ממוקד וענייני. רצוי לא להעמיס בטקסט. יש לנסות להתמקד  בתועלות וביתרונות של העסק, ולהציג אותו בכמה משפטים ברורים וחזקים.  להרחיב ולפרט תמיד ניתן, למשל באתר האינטרנט של העסק אפשר ליצור קישורים שהקורא יכול לבחור האם לעיין בהם

לא לדבר בחרוזים – אתם לא כותבי ג'ינגלים וגם לא כותבים ספר ילדים , אתם בעלי עסק רציניים אשר מודעים לאינטליגנציה של הקורא ופשוט מעוניינים להעביר לו מסר ולהדגיש לו את הצורך בכם

נסו לבדל את עצמכם משאר העסקים לבדוק מהן נקודות החוזק שלכם ולהתמקד בהן , לפעמים משפט מתוחכם או מעניין בנושא יובילו את הלקוח אליכם , כי הרי כולנו סקרנים .

אז מאיפה הגיע הרעיון לפשטות בפרסום?

יתכן ושמעתם על המשפט "Keep It Simple, Stupid". משפט זה הגיע מעולם הפיתוח של מערכות ומוצרים, והוא קורא לחתירה לפשטות מרבית בעיצוב המוצר.

אם נלך עוד יותר אחורה ונחזור לשורשים נמצא גם את האמרה "כל המוסיף גורע..", ואכן הסבתות היהודיות צדקו. בעידן האינטרנטי, כניסה לתיבת הדואר בלבד מכניסה אותך לעולם מטורף של פרסומות צועקות, טיזרים נחושים ופופ אפים קופצניים במיוחד. כולם סימפטומים בולטים לתחרות על תשומת ליבו של הצרכן.

רובנו, כך מסתבר, פונים אל השונה, המיוחד, הקשה יותר להשגה .

כן, בארץ מנסים כבר הרבה זמן ליישם את הרעיון

ארצנו הקטנטונת מלאה בפרסומות מספיק לעבור בתל אביב ולראות את המדבקה "אתה צריך הובלה , אני צריך פרנסה". פרסומת עצמאית של מוביל דירה, המודפסת על מדבקה בגודל A4,  שהודבקה במקומות שונים בעיר ומעבירה את המסר הממוקד הפשוט מעלה החיוך ועם זאת קולע בול למטרה !

דוגמה  נוספת לשילוב של בידול מן הכלל עם פשטות היא הדוגמא של "היום הסגור" של מכללת חיפה.

בעוד שרוב המכללות בארץ מקיימות ימים פתוחים כחלק משגרת שנת הלימודים,  החליטה אחת, מכללת חיפה, לקיים יום סגור, המיועד לקבוצה נבחרת של מתעניינים בהרשמה ללימודים. מדובר באירוע בלעדי וראשון מסוגו, אליו אליו יוזמנו מספר מוגבל מבין המתעניינים בהרשמה ללימודים בשנת הלימודים הקרובה. מסקרן???

נלך כמה שנים אחורה. בזמן שחברות המשקאות התוססים הציגו בפרסומות רקדנים על החוף, הרימו חגיגות ברזילאיות ושחקני כדורגל מקפיצים כדור על הרגל תוך גמיעת המשקה בחרה חברת קוקה קולה להראות בועות וקצף לכמה שניות בודדות – מצמיא???

איך למתג עצמך בקלסיות ובפשטות, ועם זאת למשוך ולסקרן את הלקוח?

האמת היא שאין נוסחה לעניין. ישנן קבוצות מיקוד, סקרים ומחקרים בהם ניתן להיעזר, אפשר לחשוב "מחוץ לקופסא" ולצאת בקמפיין "שקט", אך להקפיד להגביר את הווליום של המקוריות והחדות .

אם מחליטים להשתמש ב"טיזרים" רצוי שהם לא ישדרו משהו "זול" רצוי לשמור על קו נקי בקמפיין הפרסומי שלך ולא להעביר יותר מידי מסרים ולדבר כל הזמן באותה "שפה " שבחרת לעסק שלך .

שמור על אחידות ועקביות ,אם לדוגמה הלוגו שלך הוא בצבע מסויים יש לוודא שגם  באתר אינטרנט שלך, בכרטיסי הביקור ובכל מוצר שעליו אתה מטביע את חותמך יהיה הלוגו באותו הצבע .

ומכאן הכל כבר יהיה פשוט!